We bekijken enkele belangrijke kenmerken van een CRM-systeem voor start-ups: kosten, functionaliteit en nog veel meer.m.Vaak blijft het vooroordeel dat een bedrijfssoftware alleen winstgevend zou zijn vanaf een bepaalde bedrijfsgrootte hardnekkig in de hoofden van mensen bestaan. Het tegenovergestelde is vaak het geval. Met name kleinere bedrijven en start-ups kunnen vaak vooral profiteren van de voordelen van bedrijfssoftware. Daarom willen we hieronder enkele belangrijke functies van een CRM-software voor start-ups nader bekijken en laten zien hoe deze bedrijven kunnen profiteren van een CRM. Eerst moeten we echter het de voordelen van CRM onder de loep nemen. Het belang van CRMAchter het acroniem “CRM” schuilt klantrelatiebeheer; klantrelatiebeheer of klantenservice. Dit is ook de consistente oriëntatie van een organisatie op de eigen klanten en op het bijbehorende systematische ontwerp van klantrelatieprocessen. Geen enkel bedrijf kan zich geïsoleerd houden van zijn eigen klanten op de markt. Relatiebeheer bij start-upsOm deze reden kan elk bedrijf ook profiteren van de voordelen van relatiebeheer software. Vooral start-ups staan nog voor de taak om eerst een eigen klantenbestand op te bouwen. Hoewel gevestigde bedrijven altijd nieuwe klanten proberen te winnen, kunnen start-ups nog niet rekenen op vaste klanten. Om jezelf op de markt te vestigen en een eigen klantenbestand op te bouwen, is CRM van essentieel belang. Een CRM-systeem kan meestal de modules Marketing, Sales, Customer Service, Contact Management, Call Center, Project Management, Reporting en Workflow Management bevatten. Dit alleen al maakt duidelijk hoe belangrijk CRM is voor het opbouwen en opbouwen van klantrelaties. CRM kan ook relatiebeheer met andere contactpersonen ondersteunen, zoals zakenpartners. Kenmerken van CRM-software voor start-upsOm een start-up echter ten volle te laten profiteren van het gebruik van een CRM-systeem, moet het betreffende systeem ook zijn ontworpen voor gebruik in start-ups. Verschillende factoren spelen hierbij een doorslaggevende rol. Zo moet het systeem, indien mogelijk, niet te duur zijn. Kleine bedrijven en start-ups werken meestal met zeer beperkte financiële middelen. Een dure CRM-software zit daarom meestal niet in het budget. In plaats van volledig af te zien van een CRM, kunnen start-ups in eerste instantie echter vertrouwen op betaalbare of zelfs gratis systemen. Start-ups hebben ook hun eigen eisen op het gebied van functionaliteit. Kortom, veel helpt niet altijd veel. Vooral in het begin moeten bedrijven zich richten op de belangrijkste functies als dat mogelijk is. Als een modulair systeem wordt gebruikt, kan het meestal relatief eenvoudig in de loop van de tijd worden uitgebreid. Aan de ene kant heeft het beperken tot de belangrijkste functies het voordeel dat de kosten ook laag worden gehouden. Aan de andere kant heeft dit echter ook een positieve invloed op de gebruiksvriendelijkheid, omdat de interface overzichtelijk wordt gehouden. Een blik op Blisss softwareBlisss Software is een van de vele aanbieders van CRM-systemen op de markt. Blisss Software biedt Salesflow aan. Het bedrijf, gevestigd in Nederland, is Microsoft Gold Partner en biedt haar klanten daarmee de krachtige oplossingen van Microsoft. Deze oplossingen dekken verschillende behoefteprofielen, zodat een breed scala aan bedrijven kan profiteren van het gebruik van CRM-software van Microsoft. |