Een succesvol bedrijdsapp maken met deze tips

Een goede website of een goede app? Waarom niet beide!

Veel ondernemers staat soms voor dilemma. Meegaan met de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiele apps of de focus houden op de website en de randzaken eromheen? Of bestaat er de mogelijkheid om een ‘best of both worlds’ oplossing toe te passen? Met deze tips en uitleg hopen we je een goed antwoord te kunnen geven op dit vraagstuk.

Waar moet je op letten als je een app laat maken voor je bedrijf

1. Een mobiele app moet functioneel zijn

Maak je een bedrijfsapp, dan dient deze natuurlijk een meerwaarde te zijn ten opzichte van de (corporate) website. Het is vrij zinloos om dezelfde functies aan te bieden die ook op een goede mobiele responsive website mogelijk zijn. Maak je een bedrijfsapp, benut dan ook de native functionaliteiten van een mobiel zoals GPS, audio en de agenda of een interactie tussen app gebruikers.

2. Less is more: houd rekening met het kleine scherm

Apple doet het al jaren en met mega veel succes. De eenvoud zit in de details en een minimalistisch ontwerp kan wonderen doen voor de user interface. Probeer daarom niet teveel informatie te stoppen in een mobiele app. De app moet snel en eenvoudig duidelijke informatie weergeven. Het scherm van een mobiel is dusdanig beperkt, dus ga slim om met de beschikbare ruimte. Heb je als bedrijf heel veel afdelingen of producten, overweeg dit dan te splitsen in meerdere apps. Zo gebruiken banken bijv. aparte apps voor bankieren, creditcard en lease. Houd er rekening mee dat iedere iOS en Android app op zichzelf staand is en individueel ontwikkelt moet worden.

3. App design: Houd rekening met de huisstijl

Geen mobiele app slaagt zonder een goed app ontwerp. Niet alleen moet deze de identiteit van je organisatie vertegenwoordigen, het geheel moet ook intuïtief werken met duidelijke navigatie, iconen en feedback. Zorg dus dat de app een verlengstuk is van je imago.

4. Een doordacht ontwerp is cruciaal

Laat je app ontwikkelaar zich bezig houden met ontwikkelen. Het grafische aspect is echt een vak apart, dus laat dat dan ook over aan een specialist. Betrek de ontwikkelaar natuurlijk wel bij de vormgeving, maar laat het creatieve proces over aan een expert met ervaring in graphic user interface.

5. Je app testen, testen.. en nog eens testen

Een mobiele app is pas ‘klaar’ als de gebruiker tevreden is. Laat je app daarom eerst uitvoerig testen door degene die het gaan gebruiken en verzamel feedback. Deze feedback is nodig om de app te verfijnen en kan je wellicht nieuwe inzichten geven.

6. Maintanance is key

Als je denkt dat je applicatie klaar is als deze in de app store staat, dan heb je het mis. Updates vormen een constante factor zolang de app in de mobile app store staat. Technische verbeteringen geven aan dat je serieus bezig bent met je app en zorgt voor een goede voorkeurspositie bij Apple en Google. Daarnaast is het wenselijk om de app uit te breiden met nieuwe functies, vooral als je doelgroep daarom vraagt.

Met Appelit kom je er!

Applicatie en software ontwikkelaar Appelit maakt applicaties voor iOS en Android, alsmede maatwerk (ERP) software voor het MKB. Bij het maken van een app heb je de keuze uit 3 verschillende versies zijn: een native app, webapp, en hybride app. Sindskort is daar ook Google Progressie Apps bij gekomen. Een nieuwe ontwikkelaar dat vele voordelen biedt ten opzichte van traditionele apps.

Bezoek de website voor meer informatie : https://www.appelit.com/